Układ hydrauliki w wózku widłowym odpowiada za najważniejszą funkcję tego sprzętu, czyli podnoszenie i opuszczanie towarów. W jaki sposób funkcjonuje? Wykorzystując proste zasady hydrauliki. Wydaje się to niezbyt skomplikowane, jednak żeby taki układ zadziałał, potrzebnych jest wiele elementów: tłoki, cylindry, pompy, silnik, przewody hydrauliczne i oczywiście sam płyn. Dowiedz się, jak działa układ hydrauliki w wózku widłowym.

Jakie elementy są niezbędne w układzie hydrauliki wózka widłowego?

Żeby wprawić w ruch układ hydrauliczny, który umożliwi manipulowanie ładunkiem, potrzebnych jest wiele elementów:

  • Pompa hydrauliczna. Znajduje się samym sercu układu, a jej zadaniem jest pompowanie oleju hydraulicznego ze specjalnego pojemnika do układu kierowniczego wózka. Istnieją różne rodzaje pomp, jednak wszystkie one pełnią tę samą funkcję.
  • Cylindry hydrauliczne. Drugim niezwykle ważnym elementem całego układu są cylindry, których zadaniem jest przekształcenie energii hydraulicznej na mechaniczną. Mają postać rury, na końcu której znajduje się ruchomy tłok, druga część rury jest zamknięta.
  • Silnik. Trzeci najważniejszy element układu, który napędza całość. Może być elektryczny (zasilany prądem z akumulatora) lub spalinowy. Ten pierwszy najczęściej wykorzystywany jest w zamkniętych magazynach, podczas gdy drugiego używa się na zewnątrz.
  • Zbiornik na olej hydrauliczny. To z niego pompa pobiera w razie konieczności olej, a następnie płyn wraca do niego, gdy operator chce opuścić ładunek.
  • Przewody hydrauliczne. Umożliwiają przepływ oleju ze zbiornika do cylindrów pod ciśnieniem kontrolowanym przez zawór regulacyjny.
  • Zawór regulacyjny. Jest niezbędnym elementem układu hydraulicznego, ponieważ to dzięki niemu operator wózka może dokładne regulować szybkość i moc podnoszenia lub opuszczenia ładunku.

Jak działa układ hydrauliki w wózku widłowym?

Znając już wszystkie kluczowe elementy niezbędne do wprawienia w ruch elementów wózka, dość łatwo domyślić się, jak działa układ hydrauliki w wózku widłowym. Pompa pobiera olej ze zbiornika i przekazuje go do układu, ciśnienie jest kontrolowane przez zawór bezpieczeństwa. Gdy operator wózka chce podnieść ładunek, olej jest kierowany do cylindra hydraulicznego (siłownika podnoszenia), który wprawia w ruch tłok. Na tym etapie istotną rolę odgrywa zawór regulacyjny, który dostosowuje ciśnienie do ciężaru ładunku – im jest on większy, tym większa siła jest potrzebna.

A co się dzieje, kiedy operator chce opuścić ładunek? Używa dźwigni, przycisku lub manetki (w zależności od modelu wózka), ustawiając je w pozycji opuszczania, a wówczas olej wraca do zbiornika, obniżając ciśnienie w siłowniku podnoszenia i widły opadają. Dzięki zaworowi regulacyjnemu odbywa się to oczywiście w sposób kontrolowany, żeby nie uszkodzić ładunku.

Działanie układu hydrauliki w wózku widłowym jest proste, a najważniejsze, że to rozwiązanie doskonale sprawdza się w wielu różnych miejscach. Wykorzystanie układu hydraulicznego zapewnia precyzyjną kontrolę nad ładunkiem, co ma kluczowe znaczenie w przypadku wielu towarów. Kiedy pojawiają się problemy z opuszczaniem lub podnoszeniem ładunku, konieczna może okazać się regeneracja hydrauliki siłowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like

Automatyczna wytłaczarka blaszek C-410

Proces znakowania oraz wytłaczania różnego rodzaju powierzchni wymaga zachowania niezwykłej precyzji. Nowoczesne…

Małe i mobilne sprężarki śrubowe na zbiorniku do garażu i warsztatu

Sprężarki śrubowe na zbiorniku w wersji mobilnej lub o kompaktowych wymiarach doskonale…

Uzdatnianie sprężonego powietrza – dlaczego jest ważne?

Uzdatnianie sprężonego powietrza stosowane jest w znakomitej większości układów pneumatycznych. W zależności…

Rekrutacja zdalna w IT – jak przeprowadzić ją z sukcesem?

Pandemia Covid-19 odmieniła rynek pracy pod wieloma względami. Spotkania twarzą w twarz…